PENDEKATAN DALAM PENDIDIKAN MORAL
Adaptasi daripada:
Prof. Madya Dr. Chang Lee Hoon
Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya
Pendahuluan
Terdapatnya beberapa pendekatan pendidikan moral yang telah diperkenalkan
melalui pelbagai program pendidikan moral atau nilai sejak 1960an. Pendekatanpendekatan
ini telah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral
sama ada di negara barat atau timur, termasuklah negara kita. Namun begitu, seperti
yang mungkin disedari bahawa kesemua pendekatan ini boleh dikatakan sesuai jika
diubahsuaikan mengikut konteks budaya negara kita. Oleh itu, telah menjadi satu
kebiasaan di mana seseorang guru mengabung beberapa pendekatan dan menggunakan
pendekatan pendidikan moral secara ekeltik.
Antara pendekatan yang telah diusahakan melalui pelbagai program pendidikan moral
yang mungkin boleh digunakan dalam konteks Pendidikan Moral di negara kita ialah:
1. Pemupukan Nilai
2. Perkembangan Moral Kognitif
3. Analisis Nilai
4. Penjelasan Nilai
5. Pendekatan Penyayang
(Caring)6. Pendekatan Pembelajaran Kooperatif
Pendekatan tersebut memberi beberapa alternatif dalam pengajaran dan pembelajaran
pendidikan moral yang seharusnya merangkumi ketiga-tiga dimensi
penaakulan/pemikiran moral, perasaan/emosi moral dan perlakuan/ tindakan moral.
No comments:
Post a Comment